אחד המדדים החשובים ביותר בעסק: מה זה KPI?

הצלחה עסקית היא מושג מופשט שתימדד באופן קצת שונה בכל עסק. אצל עסקים מסוימים הצלחה תתבטא בהגדלת רווחים, אצל חלק ההצלחה תהיה מודעות ציבורית גבוהה יותר למושג ואצל אחרים הצלחה תהיה שימור לקוחות יעיל משנה לשנה. ברוב המקרים מדובר בשילוב של כמה מדדים כאלו, ומתוך כך נולד המושג שנקרא KPI. אם גם אתם מנהלים עסק ושואפים לראות אותו גדל ומצליח, מדידה ומעקב אחר יעדים זה משהו שאתם חייבים לעשות מהרגע הראשון. אז מהו בדיוק KPI ומה תפקידו בעסק? אילו סוגים של KPI קיימים וכיצד נבנה אותם בצורה נכונה? ואיך כל הדבר הזה יכול לעזור לעסק שלנו להצליח? המשיכו לקרוא ונענה על הכול.

מה זה KPI?

הפירוש של KPI הוא Key Performance Indicator – כלומר, האינדיקטורים או המדדים של חברות וארגונים, שמטרתם למדוד ביצועים והישגים בתקופת זמן מסוימת. מדובר ביעדים מתחומים שונים הנוגעים להרבה מאוד מחלקות ותפקידים, וכן לניהול עובדים ולעבודה השוטפת. התפקיד של מדדי ה- KPI הוא בעצם לסמן לנו אם העסק הולך בכיוון שאנו רוצים והאם להמשיך בנתיב שלנו או להפך.

מדדי KPI: מה הם המדדים החשובים ביותר לעסק

הכנסות

ככל הנראה המדד הנפוץ והחשוב ביותר כשמדובר בעסקים שהמטרה שלהם היא עשיית רווחים. מדדים אחרים – כמו הישגי יח״צ בתקופה מסוימת או לידים שנכנסו – הם חשובים כל עוד הם משרתים את מטרת העל שהיא רווחיות והגדלת הכנסות. פעמים רבות נוהגים לחלק את ה-KPI האלו להכנסות חודשיות צפויות מול הוצאות שנתיות צפויות במטרה להבין מהו נתח הרווח שיישאר ביד בסופו של דבר. כמובן שהמדד הזה לא עומד בפני עצמו ורווח חייב להיות יציב ומגובה באינדיקטורים נוספים להצלחה.

 

 

מדד מאמצי השיווק

אחד המדדים החשובים ביותר לעסקים ובמיוחד לכאלו בתחילת דרכם. KPI של מאמצי שיווק שואף למדוד את מהלכי השיווק של ארגונים ועסקים ולהבין עד כמה יעילים. עד כמה הפרסומות באינסטגרם, בפייסבוק ובטיקטוק עובדות, איך מתבצע תהליך המיתוג באינטרנט והאם הקידום האורגני יעיל? האם הקידום הממומן בגוגל עובד, כמה עולה לנו לגייס לקוח חדש (כלומר – כמה עולה לנו המסע החל מהופעת הפרסום ועד לשלב ההמרה), מה העלות של הלידים שלנו והאם יש דרך להוזיל עלויות של לידים או פרסום? עם הנתונים האלו אפשר כמובן לייעל את התזרים של העסק, להוציא פחות על פרסום ולהכניס ממנו יותר.

גדילה

צמיחה של עסק היא לא רק צמיחה כלכלית, וחשוב מאד למדוד את הגדילה גם מבחינת כמות המשתמשים ומספר הלקוחות הקיימים. יש לא מעט סטארט אפים הנשענים לפחות בהתחלה על מספר משתמשים (כל אפליקציה שהיא פחות או יותר), וחשוב מאד לדעת לעקוב אחר הנתונים הללו כראוי. KPI של גדילה יכול להתמקד במספרים של משתמשים חדשים שנוספו או דווקא באחוזים, והרבה פעמים משתמשים בשני הנתונים האלו יחד על מנת לקבל תמונה שלמה יותר.

פעילות

מה שנקרא בשפת השיווק הדיגיטלי Engagement, ובמילים אחרות – עד כמה הקהל שלנו היה מעורב בתהליכים השונים. הרעיון כאן הוא שזה לא מספיק לגייס לקוחות חדשים שייכנסו לאתר שלנו (או לאפליקציה או אפילו לחנות הפיזית), אלא חשוב שהם יפגינו מעורבות. הם צריכים ליצור קשר ולשאול שאלות ולבצע פעילות של קנייה של שירותים או מוצרים. אם KPI גדילה מתייחס בעיקר לנושא הכמותי, KPI פעילות מדבר יותר על האיכות ועל החלק הפעיל שלקחו הלקוחות.

לסיכום

בשורה התחתונה, הגדרה של יעדי מדידה, מעקב אחריהם וניתוח שלהם זה דבר שהוא קריטי ביותר לכל עסק שהוא, ובטח לעסקים השואפים לגדול ולהתפתח. חשוב לעשות זאת תוך כדי תנועה, אבל חשוב הרבה יותר לעשות זאת כחלק מהפעילות השוטפת של העסק ובפרט בתחילתו לפני שיוצאים לדרך. אל תישארו מאחור וקחו את העסק שלכם קדימה בעזרת מדדי ה-KPI שיקדמו אתכם ואת העסק שלכם.

שאלות בנושא אחד המדדים החשובים ביותר בעסק: מה זה KPI?

למידע נוסף על אחד המדדים החשובים ביותר בעסק: מה זה KPI?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

נגישות
גלילה לראש העמוד